Onthulling textielkunstwerk 'Abstract Notes' in TivoliVredenburg

Op vrijdag 19 en zaterdag 20 september wordt in TivoliVredenburg gevierd dat het muziekgebouw er een omvangrijk kunstwerk bij heeft gekregen. Het kunstwerk ‘Abstract Notes’ van ontwerper Mae Engelgeer wordt dan feestelijk onthuld. De monumentale textielwand siert de pas gerestaureerde foyers rondom de iconische Grote Zaal. BPD Cultuurfonds heeft bijgedragen aan de realisatie van ‘Abstract Notes’.
  • Publicatiedatum: 16 september 2025
Textielontwerper Mae Engelgeer aan het werk met 'Abstract Notes'. Foto: Patty van den Elshout
Textielontwerper Mae Engelgeer aan het werk met 'Abstract Notes'. Foto: Patty van den Elshout
Kleurrijk kunstwerk van formaat

Met het kleurrijke kunstwerk gaat Engelgeer de interactie aan met de architectuur van Herman Hertzberger, maar laat zij zich ook inspireren door de abstracte collages (‘Notations’) die de architect maakt in zijn schetsboeken. Zo wordt er een eigentijdse artistieke laag aan het interieur toegevoegd, waarmee de bestaande kwaliteiten van de architectuur worden versterkt en aangevuld.

‘Abstract Notes’ beslaat 600 m² en twee verdiepingen. Het kunstwerk is vervaardigd in het TextielLab in Tilburg en bestaat uitsluitend uit gerecyclede stoffen.

Image
Foto: Patty van den Elshout
Feestelijk programma

Op 19 en 20 september vindt in TivoliVredenburg een feestelijk programma plaats om de onthulling van het nieuwe kunstwerk te vieren. Zo is er een handwerkconcert, een weefworkshop en vertelt Mae Engelgeer in een speciale uitzending van het radioprogramma Opium over haar kunstwerk. Ook is er een tijdelijke expositie ingericht over de totstandkoming van ‘Abstract Notes’, die tot en met januari te zien is.

Vernieuwde ingang TivoliVredenburg aan Vredenburgplein. Foto: Maarten Mooijman
Vernieuwde ingang TivoliVredenburg aan Vredenburgplein. Foto: Maarten Mooijman
Een nieuwe kant van TivoliVredenburg

De toevoeging van de kunsttextielwand aan de foyers rondom de Grote Zaal is de kroon op de in 2025 afgeronde renovatie van deze ruimtes en de heropening van de entree aan het Vredenburgplein. De ingang verbindt het muziekcentrum met het oude stadscentrum en geeft bezoekers direct toegang tot de iconische Grote Zaal en de ruimte daaromheen. Daarmee is het oorspronkelijke ontwerp van Herman Hertzberger (1932) weer in ere hersteld.